AL-ALLAMAH AD-DA’IYAH AL-FAQIH AL-HABIB ALI MASYHUR BIN MUHAMMAD BIN SALIM BIN HAFIDZ BIN SYEKH ABUBAKAR BIN SALIM(MUFTI TARIM)

Habib Masyhur

 

العلامة الداعية الفقيه الحبيب علي المشهور بن محمد بن سالم بن )حفيظ ابن الشيخ أبي بكر بن سالم (مفتي تريم

*نسبه وولادته:*
هو الحبيب العلامة علي المشهور ، بن محمد ، بن سالم ، بن حفيظ ، بن عبدالله ، بن أبي بكر ، بن عيدروس ، بن عمر ، بن عيدروس ، بن عمر ، بن أبي بكر ، بن عيدروس ، بن الحسين ، بن الشيخ أبي بكر ، بن سالم ، بن عبدالله ، بن عبدالرحمن ، بن عبدالله ، بن الشيخ عبدالرحمن السقاف ، بن محمد مولى الدويلة ، بن علي ، بن علوي ، ابن الفقيه المقدم محمد ، بن علي ، بن محمد صاحب مرباط ، ابن علي ، بن علوي ، بن محمد صاحب الصومعة ، ابن علوي ، بن عبيد الله ، ابن الإمام المهاجر إلى الله أحمد ، بن عيسى ، بن محمد النقيب ، بن علي العريضي ، بن جعفر الصادق ، بن محمد الباقر ، بن علي زين العابدين ، بن الحسين السبط ، بن علي ، بن أبي طالب ، وابن فاطمة الزهراء ، بنت سيدنا محمد خاتم النبيين ، صلى الله وسلم وبارك عليه وعليهم أجمعين .

وُلِدَ رضي الله عنه بمدينةِ تريم، يوم الأحد 13 رمضان 1358هجرية ، الموافق : 5 نوفمبر 1939ميلادية ، وتربى تربية صالحة ، تحت رعاية أبيه الحبيب العلامة الداعية الشهيد محمد بن سالم ، وجدة الحبيب العلامة المسند سالم بن حفيظ ، في بيئة العلم والعمل والإيمان.

*أخذه وتلقيه للعلوم:*
أخذ العلم عن ابيه وجده، وعن كبار مشايخ بلدة تريم في وقته، فمنهم الحبيب العلامة المهاب ، علوي بن عبد الله بن شهاب الدين ، والحبيب العلامة اللغوي عمر بن علوي الكاف ، وأكمل حفظ القرآن الكريم في مِعْلامَةِ أبي مريِّم بتريم.

والتحق برباط تريم العلمي ، عام 1365 هـ الموافق 1946م، وقرأ فيه على الشيخ محفوظ بن عثمان ، والشيخ سالم بن سعيد بُكيًّر ، والشيخ عبد الله با زغيفان ، والشيخ توفيق بن فرج أمان ، وكان من شيوخه أيضا الفقيه صالح بن عوض حدّاد.

ثم في عام 1377هـ الموافق 1957م أرسله والده إلى مدينة الشحر في ساحل حضرموت ، لتلقي العلم عند الحبيب عبد الله بن عبد الرحمن ابن الشيخ أبي بكر بن سالم ، ومكث لديه نحو سنة،

ثم عاد إلى مدينة تريم والتحق بالمعهد الفقهي بمدينة تريم ودرس ودرّس فيه بضع سنوات إلى عام 1382هـ الموافق 1962م.

وفي عام 1375هـ الموافق 1955م فرّغه والدُه لمدة سنتين ، لملازمة جده الحبيب سالم بن حفيظ والأخذ عنه،

*إقامته بوادي دوعن:*
وفي عام 1382هـ الموافق 1962م توجه إلى وادي دوعن ، للقيام بالتعليم والدعوة إلى الله تعالى ، وافتتح وبها عِدّة مدارس ، وانتفع به خلائقُ كثيرون ، ومكث هناك حتى عام 1395 هـ الموافق 1975م ، وكان يتردّدُ خلال تلك الفترةِ على بلده تريم.

*سفره للحرمين الشريفين:*
وخلال فترة إقامته بوادي دوعن سافر حفظه الله إلى الحرمين الشريفين عام 1386هـ الموافق 1966م ، لأداء النُّسُكَين، وزيارة سيد الكونين صلى الله عليه وآله وصحبه وسلم ، وأخذ عن أجل العلماء هناك ومنهم : الشيخ محمد العربي التبّاني ، والسيد علوي بن عباس المالكي ، والسيد محمد أمين كُتبي ، والشيخ حسن بن محمد مشّاط ، وغيرهم.

*استقراره في بلده تريم:*
وفي عام 1395 هـ الموافق 1975م استقرّ في بلده تريم ، وكان ذلك في وقت اشتداد الوضع ، بسبب الحكم الشمولي الشيوعي ، فكان من أفراد العلماء الذين ثبتوا في مدينة تريم صابرين ، رغم ما تحمّلوا من أذى .

وقد آل إليه بعد اختطاف والده أموره العامة والخاصة ، فقام بكل ما كان عليه والده رحمه الله تعالى.

وقد أعاد حفظه الله تعالى الكثير من تراتيب وعادات الأسلاف في بلدة تريم ، بعد توقفها وقت اشتد الوضع ، بسبب الحكم الشمولي الشيوعي.

وتولىّ الإمامة في مسجد الجامع الكبير بمدينة تريم من عام 1395هجرية وإلى الآن.

ومن عام 1421هـ الموافق 2000م أصبح رئيساً لمجلس الإفتاء الشرعي بتريم إلى الآن.

*أبرز أعماله:*
كان له حفظه الله تعالى دُور وجُهدْ مشكور في الحفاظ على المخطوطات الهامّة والثمينة التي أُخِذت من الأربطة وبيوت العُلماء بتريم ، وسعى في ترتيبها ووضعها في مكتبة جامع تريم.

كما يتولىّ خِدمة شجرة أنساب السادة أهل البيت بحضرموت ، التي جمعها الإمام العلامة الحبيب عبد الرحمن بن محمد المشهور.

*وبعد الوحدة اليمنية المباركة قام بما يلي:*
شارك في إعادة افتتاح رباط عام 1412هـ الموافق 1992م ، وعمل كمسئول أول ، ومدرِّساً فيه.
شارك أخاه العلامة الحبيب عمر في تأسيس دار المصطفى بتريم للدراسات الإسلامية ، عام 1414هـ الموافق 1994م وعمل مُديرا ومُدرِّساً لكبار الطلبة حتى الآن.
شارك في التدريس بكلية الشريعة لجامعة الأحقاف بحضرموت ، حتى تخرجت الدفعة الأولى بعد اربع سنين.
يعقد الدروس العلمية باستمرار لطلبة العلم الشريف ، في جامع تريم ودار الفقيه وغير ذلك ، ويقصده طلاب العلم إلى بيته.
يهتم بإعداد الشباب للخروج للدعوة إلى الله تعالى ، ويتابع توزيعهم في مختلف المناطق ، للقيام بالتذكير وتعليم الناس.
يعقد دروساً متواصلة للنساء ، ويعتني بتعليمهن أمور دينهن ، وتحصينهن من التأثر بدعوات الشر والضلال.

أطال الله عمره في عافية ونفع به الإسلام والمسلمين انه سميع مجيب.

 

AL-ALLAMAH AD-DA’IYAH AL-FAQIH AL-HABIB ALI MASYHUR BIN MUHAMMAD BIN SALIM BIN HAFIDZ BIN SYEKH ABUBAKAR BIN SALIM(MUFTI TARIM)

*Nasab & Kelahiran:*
Beliau Al-Habib Al-Allamah Ali Masyhur bin Muhammad bin Salim bin Hafidz bin Abdullah bin Abibakar bin Idrus bin Umar bin Idrus bin Umar bin Abibakar bin Idrus bin Husain bin Syekh Abibakar bin Salim bin Abdullah bin Abdurrahman bin Abdullah bin Syekh Abdurrahman Assegaf bin Muhammad Mauladdawilah bin Ali bin Alwi bin Alfaqih Almuqaddam Muhammad bin Ali bin Muhammad Sohib Mirbath bin Ali bin Alwi bin Muhammad Sohib As-Sum’ah bin Alwi bin Ubaidillah bin Al-Imam Al-Muhajir Ahmad bin Isa bin Muhammad Annaqib bin Ali Aluraidi bin Ja’far Assodiq bin Muhammad Albaqir bin Ali Zainalabidin bin Husain As-Sibth bin Ali bin Abi Tolib dan Fatimah Azzahra binti Sayyidina Muhammad ﷺ.

Dilahirkan RodhiyaAllahuanhu di kota Tarim pada hari Ahad 13 Ramadhan 1358 H bertepatan 5 November 1939 M. Terdidik dengan pendidikan soleh dalam lingkungan ilmu, amal serta iman oleh Ayahnya Al-Habib Al-Allamah Ad-Da’iyah As-Syahid Muhammad bin Salim dan Kakeknya Al-Habib Al-Allamah Al-Musnid Salim bin Hafidz.

*Menimba Ilmu:*
Beliau belajar kepada Ayah dan kekeknya, serta Ulama’-ulama’ besar kota Tarim dizamannya, seperti Al-Habib Al-Allamah Alwi bin Abdullah bin Syahabuddin, Al-Habib Al-Allamah Umar bin Alwi Al-Kaaf dan khatam menghafal Al-Qur’an di Mi’lamah Abu Murayyim Tarim.
Kemudian masuk Rubat Tarim pada tahun 1365H/1946M, diantara guru beliau Syekh Mahfudz bin Utsman, Syekh Salim bin Sa’id Bukair, Syekh Abdullah Bazagaifan, Syekh Taufiq bin Faraj Aman dan Al-Faqih Soleh bin Awad Haddad.
Kemudian pada tahun 1377H/1957M beliau diperintahkan Ayahnya untuk menimba ilmu ke kota Syihir-Hadramaut kepada Al-Habib Abdullah bin Abdurrahman bin Syekh Abibakar bin Salim, kurang lebih selama satu tahun.
Kembali ke kota Tarim untuk belajar dan mengajar di Ma’had Al-Fiqhi Tarim selama beberapa tahun hingga tahun 1382H/1962M.
Pada tahun 1375H/1955M beliau diminta Ayahnya untuk belajar dan selalu hadir majlis Kakeknya Al-Habib Salim bin Hafidz selama dua tahun.

*Wadi Dau’an:*
Pada tahun 1382H/1962M menuju ke wadi dau’an, untuk mengajar, berda’wah dan membuka banyak madrasah sehingga banyak memberi manfaat orang-orang yang ada di wadi tersebut, beliau menetap hingga tahun 1395H/1975M.

*Safar Haromain*
Sewaktu berada di wadi dau’an beliau pernah safar ke Haromain(Makkah & Madinah) pada tahun 1386H/1966M, untuk menunaikan ibadah haji, umroh dan ziarah Rasulullah ﷺ, beliau juga mengambil sanad keilmuan kepada para pembesar Ulama’ Haromain dizaman itu: Syekh Muhammad Alarobi Attibbani, Sayyid Alwi bin Abbas Almaliki, Sayyid Muhammad Amin Kutbi, Syekh Hasan bin Muhammad Massyath dan lainnya.

*Kembali Menetap Dikota Tarim:*
Pada tahun 1395H/1975M beliau memutuskan untuk kembali tinggal di kota Tarim, dikarenakan pada waktu itu adalah waktu kerasnya para komunis, beliau salah satu Ulama’ yang sabar dan kuat atas kekejaman-kekejaman para komunis tersebut.
Beliaulah yang meneruskan majlis-majlis khusus maupun umum setelah Ayahnya diculik komunis.
Juga beliau membangun kembali semua tertib-tertib dan adat salafussoleh yang ada di kota Tarim, setelah sempat tidak berjalan sewaktu gencarnya komunis.
Menjadi Imam Masjid Agung Al-Jami’ Tarim sejak tahun 1395H. Dan dari tahun 1421H/2000M resmi menjadi pimpinan Majlis Fatwa di Tarim.

*Kegiatan Berharganya:*
Beliau memiliki semangat yang kuat dalam menjaga kitab-kitab makhtutot, beliau kumpulkan dari madrosah-madrosah dan rumah-rumah Ulama’ yang ada di kota Tarim, sehingga saat ini dikumpulkan dalam sebuah Perpustakaan Jami’ Tarim(Maktabah Ahqof).
Beliau juga menjadi Naqobah(khodim nasab) sadah ahli bait Rasulullah ﷺ, yang dikumpulkan dalam sebuah syajaroh(pohon nasab) oleh Al-Allamah Al-Habib Abdurrahman bin Muhammad Al-Masyhur.

*Setelah Kesatuan Yaman:*
Mengajak beberapa masyayikh untuk membuka kembali Rubat pada tahun 1412H/1992M, beliau pengajar utamanya. Mengajak adiknya(Habib Umar) untuk membuka Darulmustofa pada tahun 1414H/1994M, beliau menjadi pimpinan dan pengajar bagi santri yang akan lulus. Juga menjadi pengajar di kuliah syari’ah(Al-Ahqof) Hadramaut, sehingga angkatan pertama lulus selama empat tahun. Membuka majlis-majlis ilmu di Masjid Jami’ Tarim, Darulfaqih dan lainnya, bahkan mengajak penuntut ilmu untuk belajar kerumahnya. Menyemangati dan mengirim para pemuda untuk keluar berda’wah ke kampung-kampung. Juga majlis diniyah untuk wanita yang terus berjalan.

Semoga Allah selalu memberikan kesehatan dan afiyah kepadanya sehingga selalu memberi manfaat bagi islam dan muslimin.

 

al-`Allamah ad-Da’iah al-Faqih al-Habib `Ali al-Mashhur bin Hafiz bin al-Shaykh Abu Bakr bin Salim(MUFTI TARIM)

His Lineage
He is al-Habib al-`Allamah `Ali al-Mashhur bin Muhammad bin Salim bin Hafiz bin `Abdullah bin Abu Bakr bin `Aydarus bin `Umar bin `Aydarus bin `Umar bin Abu Bakr bin `Aydarus bin al-Husayn bin al-Shaykh al-Fakhr Abu Bakr bin Salim bin `Abdullah bin `Abd al-Rahman bin `Abdullah bin Shaykh `Abd al-Rahman al-Saqqaf bin Shaykh Muhammad Mawla al-Dawilah, bin `Ali Mawla Darak, bin `Alawi al-Ghuyur, bin al-Faqih al-Muqaddam, Muhammad bin `Ali, bin Muhammad Sahib Mirbat, bin `Ali Khali` Qasam, bin `Alawi, bin Muhammad Sahib al-Sawma`ah, bin `Alawi, bin `Ubaydullah, bin al-Imam al-Muhajir il-Allah Ahmad, bin `Isa, bin Muhammad al-Naqib, bin `Ali al-`Uraydi, bin Ja`far al-Sadiq, bin Muhammad al-Baqir, bin `Ali Zayn al-`Abidin, bin Husayn al-Sibt, bin `Ali bin Abu Talib and Fatimah al-Zahra’, the daughter of our Master Muhammad, the Seal of the Prophets ﷺ.

His Life
Habib `Ali al-Mashhur was born in Tarim on 13th Ramadan 1358 (5th November 1939) and was brought up under the supervision of his father, Habib Muhammad, and his grandfather, Habib Salim, in an environment of knowledge, faith and action. His father named him “al-Mashhur” after his own teacher and maternal grandfather, the great scholar, Habib `Ali bin `Abd al-Rahman al-Mashhur, and he later became known to all as Habib Mashhur. It was said of Habib `Ali bin `Abd al-Rahman al-Mashhur that if a student had difficulty in understanding the books of jurisprudence, they would study under him and he would clarify everything to them. There is no doubt that Habib Mashhur inherited this ability to make difficult texts easy to understand.

Habib Mashhur began his pursuit of knowledge at the hands of his father and grandfather and also learnt from Habib `Alawi bin `Abdullah bin Shihab and Habib `Umar bin `Alawi al-Kaf. He completed his memorisation of the Qur’an in the school of Abu Murayyam and started studying at Tarim’s prestigious Ribat in 1365 (1946). His teachers there were Shaykh Mahfuz bin `Uthman, Shaykh Salim bin Sa`id Bukayyir, Shaykh `Abdullah Ba Zaghayfan, Shaykh Tawfiq bin Faraj Aman and Shaykh Salih bin `Awad Haddad. In 1375, his father directed him to spend all his time in the company of his grandfather, Habib Salim, who was in the final years of his life. Habib Mashhur spent two years taking knowledge and spiritual guidance from him.

In 1377 (1957) Habib Mashhur was sent by his father to the city of al-Shihr to study at the hands of Habib `Abdullah bin `Abd al-Rahman Ibn Shaykh Abu Bakr bin Salim. He remained there for about a year and then returned to Tarim and joined al-Ma`had al-Fiqhi where he studied and taught until 1382 (1962). He then went to the Daw`an Valley South of Hadramawt to teach and call to Allah. Many people benefited from his knowledge in the region and he opened a number of schools. He remained in Daw`an for around thirteen years.

During this period he visited Tarim at intervals, and travelled to the Hijaz in 1386 (1966) to perform Hajj and visit the Messenger of Allah ﷺ. While there he took knowledge from the prominent scholars of the Two Sanctuaries, including Shaykh Muhammad al-`Arabi al-Tabbani, Sayyid `Alawi bin `Abbas al-Maliki, Sayyid Muhammad Amin Kutbi and Shaikh Hasan al-Mashat.

In 1387 (1967), a socialist regime came to power in South Yemen which attempted to eradicate Islam from society. Scholars were persecuted and religious institutions were forcibly closed. In 1392 (1973), the regime abducted and killed Habib Muhammad bin Salim, who they perceived as a threat. In 1395 (1975) Habib Mashhur returned to settle in Tarim, and was one of the few scholars who steadfastly remained in the city, despite the fact that the regime’s oppression was at its worst. He took the place of his father in both his private and public affairs. The socialist authorities had put a stop to many of the religious activities that had been running for hundreds of the years in Tarim, but Habib Mashhur gradually reinstated them.

Since the year he arrived back in Tarim he has been the imam of the main Jami` Mosque. He played a big role in preserving important manuscripts which had been taken by the socialists from religious schools and scholars’ houses. He arranged them and placed them in the Jami` Mosque’s library, after the mosque had been refurbished.

He presides over the genealogical tree of the families descended from the Prophet ﷺ in Hadramawt. The tree was first drawn up by Habib `Abd al-Rahman bin Muhammad al-Mashhur.

After the socialist regime fell in 1410 (1990) and North and South Yemen reunited, he took part in the re-opening of the Ribat and also taught there. He worked with his brother, Habib `Umar, in establishing Dar al-Mustafa, which was opened in 1414 (1994). He remains a director and teacher of advanced students there to this day. He also taught at the Ahqaf University Shar`iah College for four years until the first batch of students graduated. Since 1421 (2000), he has been the chairman of the Tarim Fatwa Council. He holds a number of regular lessons in the Jami` Mosque and Dar al-Faqih al-Muqaddam and some students come to learn from him in his house. He presides over several weekly gatherings of remembrance and he leads the group visit to the Zanbal Graveyard on Friday. He has a special concern for women’s education and holds special weekly lessons for them. He also sends out groups of teachers and callers to Allah to the villages and towns of the region to teach the people and remind them of their duties.

In spite of his vast knowledge, Habib Mashhur is extremely humble and is greatly loved by his students and the people of Tarim. Even in his public lectures, he prefers to speak in the dialect of Tarim. This was the way of his predecessors, who were not interested in rhetoric and high language, but rather desired to be understood by all. Although now in his seventies, his routine is that of a young man. While honouring his teaching commitments, he is always to be seen attending wedding feasts and leading the funeral prayer. In his uprightness he is like a rock and through him the religion of the people of Tarim remains firm.

May Allah preserve him, bless him with long life and allow us to benefit from him.

Advertisements

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s